
Dit keer bedoelen we wél topsnelheid, en dan is een speciale Mercedes E-Klasse nog steeds koning te rijk.
Als maat werd de acceleratie genomen, want qua topsnelheid is er niet zo veel aan. Vele snelle sedans zijn Duits en die hebben een herenakkoord om alle auto’s tot 250 km/u te limiteren. Tegenwoordig zijn die regels iets losser, maar toch zijn nog veel auto’s gelimiteerd. De snelste Duitsers van het moment zoals de Audi RS7 of BMW M5 CS, breien er toch een eind aan net boven de 300 km/u.
Snelste
Er is één Duitse supersedan geweest die ontiegelijk snel was. Om even een beeld te schetsen: op de Bugatti Veyron, Koenigsegg CCX(R) en SSC Ultimate Aero kunnen wij geen auto verzinnen die rond 2009 nieuw verkocht werd en een topsnelheid had van meer dan 370 km/u. Dat is namelijk de score die deze auto haalde. Dit is de Brabus 800 E V12.
rabus E V12
De naam zegt eigenlijk alles al. Het is een Mercedes E-Klasse W212 die grondig is aangepakt door Brabus. Eén van de dikste Brabussen (Brabi?) destijds was de S V12 R, een S-Klasse met een door Brabus gebouwde 6.3 liter V12 voorin. De E V12 is een simpele twist op dat idee: die motor in de lichtere E-Klasse. De motor levert 800 pk en een duizelingwekkende 1.420 Nm koppel. In 2009 werd de Brabus E V12 onthuld op de IAA Frankfurt, waar deze overigens met een speciaal aerodynamisch dicht achterspatbord stond te shinen.